Évente több millió közúti baleset történik világszerte, és ezek túlnyomó többségét – a statisztikák szerint 94 százalékát – emberi mulasztás okozza. De mi lenne, ha a járművek előre felismernék a veszélyhelyzeteket, és gyorsabban reagálnának, mint a leggyakorlottabb sofőr? Ezen a kérdésen dolgozik a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriuma (SCL), amely a világ élvonalába tartozó technológiai és mérnöki vállalatokkal együttműködve fejleszt új megoldásokat.
Önvezető autók, amelyek tényleg figyelnek ránk
Képzeljünk el egy autót, amely nemcsak a szabályokat követi, hanem képes előre felismerni egy parkoló busz mögül kilépő gyalogost, és időben módosítani az útvonalat, hogy elkerülje a bajt. Bár az önvezető járművek egyre fejlettebbek, a valódi közlekedési szituációkhoz – és az emberi viselkedés kiszámíthatatlanságához – való alkalmazkodás továbbra is komoly kihívás.
A SZTAKI SCL évtizedek óta élen jár az ilyen problémák megoldásában. A laboratórium olyan mesterséges intelligenciával támogatott vezérlőrendszereket fejleszt, amelyek lehetővé teszik, hogy az autonóm járművek ne csak reagáljanak, hanem előre is gondolkodjanak – tanulva és alkalmazkodva a komplex környezethez.
Virtuális tesztpályán tanulnak a járművek
A fejlesztések szíve az AI MotionLab nevű speciális tesztkörnyezet, ahol a kutatók nemcsak szimulációban, hanem kiterjesztett és kevert valóságban is tesztelik a rendszereket. Olyan helyzeteket hoznak létre, amelyeket a való életben túl veszélyes lenne kipróbálni – például egy gyerek, aki hirtelen kilép az úttestre egy autó elé.
A kutatók itt virtuális gyalogosokat, bicikliseket, sőt, szélsőséges időjárási körülményeket is modellezhetnek, amelyekkel a járművek – akár kicsinyített valódi autók – interakcióba lépnek. Ez lehetővé teszi, hogy a fejlesztők biztonságos és költséghatékony módon vizsgálják az autonóm rendszerek viselkedését.
Gyorsabb tanulás, kevesebb kockázat
A ritka, de kritikus baleseti helyzetek szimulálásával a járművek olyan tapasztalatokat szerezhetnek, amelyeket valós körülmények között nehéz lenne begyűjteni. Ez nemcsak a tanulási folyamatot gyorsítja fel, hanem segít megbízhatóbbá tenni az önvezető rendszereket, mielőtt azok valóban forgalomba kerülnének.
A SZTAKI kutatásai nemcsak az autók biztonságát növelik, hanem a fejlesztések sebességét is. Nem csoda, hogy egyre több hazai és nemzetközi technológiai cég fordul hozzájuk együttműködésért.
Több mint autók – a jövő közlekedése formálódik
Az SCL tevékenysége túlmutat az önvezető autókon. A labor az intelligens közlekedési rendszerek, a járművek hálózatba kapcsolása, valamint a repülés, vasút és ipari energetika területén alkalmazott biztonságkritikus vezérlések fejlesztésével is foglalkozik.
„Az algoritmusaink nemcsak az egyes járművek működését javítják, hanem lehetőséget adnak egész közlekedési rendszerek újratervezésére – biztonságosabbá, hatékonyabbá és fenntarthatóbbá téve azokat” – mondta Gáspár Péter professzor, a labor vezetője.
Bár az önvezető járművek még nem uralják az utakat, a SZTAKI-nál zajló kutatások már most hozzájárulnak ahhoz, hogy a jövő közlekedése intelligensebb és biztonságosabb legyen.
A teljes cikket ITT tudod elolvasni.